Zwabber je in de mail als een dronkeman van kroegje naar kroegje?

Negen van de tien keer verlies ik. Maar gisteren maakte ik Maarten bijna in. 
Back Gammon spelen wij sinds vakantie vorig jaar in Frankrijk. Heerlijk op het terras met een wijntje alleen maar de hele middag spelen. 

“Jij speelt ook veel te intuïtief!’ krijg ik dan als verwijt als ik klaag dat ik alleen maar verlies. 
Terwijl je logisch, lineair moet nadenken bij dit spel.
“Dat doe ik ook!” schreeuw ik dan gefrustreerd. 

Ik krijg het nu pas een beetje door. 

Ik ben nu bijna 20 jaar samen met een man die logica hoog in het vaandel heeft. Een man die negens en tienen haalde voor wiskunde en zo. 
Als hij een verhaal vertelt, begint bij de context te schetsen, heel logisch. 
Dat is super waardevol. Ik hou van hem. 

Alleen heeft onze creatieve kant de toekomst. 
Daniel Pink schreef het al in “Een compleet nieuw brein. Waarom onze creatieve kant de toekomst heeft.”

Jarenlang regeerde in de zakenwereld ons analytische linkerbrein. Ging het om logisch, lineair, en wetenschappelijk denken. De feiten, cijfers en statistieken. Maar we gaan naar een tijdperk waar de creatieve rechterhersenhelft belangrijk wordt.

“Want linear en routinematig werken kunnen we laten doen door computers en goedkopere mensen elders in de wereld.” 

Ik schreef het vorige week al. 

Nu lees ik net in ‘De power van een contentplatform van Cor Hospes , met een heerlijke roze omslag, die ik niet helemaal begrijp:
“En al die linkerbreindenkers maakten uiteindelijk allemaal dezelfde producten. Functioneel en pragmatisch, keurig hoor, maar weinig onderscheidend. Daarom hebben right brainers de toekomst, zegt Pink. Want die beschikken over de rest zintuigen voor de succesondernemer van morgen. Design (functie plus emotie in productontwerp), symfonie (focus niet op specifieke kennis, je moet het hele concept, het hele plaatje kunnen vatten), empathie (verplaatsen in anderen), spel (beetje meer humor en lichtvoetigheid graag), zingeving (purpose marketing) en ja, de succesondernemer van morgen moet verhalen kunnen vertellen.
Om een emotioneel impact los te maken. Om mensen met zich mee te nemen.”

Ik heb jarenlang gewerkt voor logische linkerbreindenkers. 
De laatste keer voor een architect. 
Een stukje tekst van 250 woorden werd aangepakt als een project van aanpak als ware het het nieuwe Louvre. 

Toen zei ik tabé.
En nu laat ik ondernemers ontdekken hoe ze de creatieve kant van hun brein in communicatie  kunnen benutten. En dat is supergaaf. 

Ik mail ik een paar keer per week. 
De meeste ondernemers denken dat dat te veel is. 
Een grove misvatting.

Ik krijg de leukste reacties. Mijn omzet is verdubbeld. Ik krijg de vrije hand in teksten van ondernemers die mij vragen. (Dus die vreselijke afstemming mogen ze bij een ander doen.) 
Mensen die ik nog nooit ontmoet heb, sturen mij cadeaus. 
Ik krijg tekeningen gemaild. 
Mensen mailen mij terug hoe hun dag was. 
En zijn opgelucht zijn dat ze eindelijk een normaal mens aan de andere kant van het scherm horen. “Eentje die normaal praat.”
Mensen die zich ergeren aan woorden (“nou Lidwien, met die stoepschijters, toen dacht ik ff ga maar weg.”) 

Maar ik raak mijn publiek.

Het dagelijks inboxbombardement aan nieuwsbrieven, gratis-boeken, aanbiedingen en ander gewenst of ongewenste infobesitas, met de deleteknop al klaar voor de start tot… die éne andere spijker-op-zijn-kop-maling van Lidwien Jansen. Doe  doét je lezen. Niet te saai, niet te lang, modern, bij de tijd, met humor en intelligent creatief.”

Ik lees met ontzettend veel plezier jouw mails. Erg leuke verhalen en heerlijk om te lezen. Al die gedachten die zijsprongetjes maken, heel herkenbaar. En er zit lijn in, megaknap! Je bent een heel goede communicator.”

Na de eerste mail nieuwe stijl -de schaamte voorbij zal ik maar zeggen- kreeg ik van Oscar Kneppers van Rockstart, Bright en Emerce na een paar seconden al te horen “Leuk, leuk, leuk!” 

“Ik neem me steeds voor om jou te negeren. Maar het lukt. De titels trekken me erin. Soms kan ik me nog een uurtje inhouden. Maar zoals deze… tja… ik ging nu de computer uitzetten. Zit ik toch weer te lezen. En ik had mezelf nog wel opdracht gegeven om me uit te schrijven bij je 😊. 

Het is zondag. Een ongebruikelijke dag om te mailen. 
Maar je weet, in den beginne was het woord. 
Alles is er door ontstaan en zonder dit is niets ontstaan van wat bestaat. 

Maar te vaak rommelen ondernemers maar wat aan. Zwabberen ze in de mail als een dronkenman van kroegje naar kroegje. 
“Zeggen ze op dinsdag A, doen ze op woensdag B, beweren ze op donderdag C om op vrijdag online D te prediken.” 

Dat was zo bij de corporates waar ik werkte. Om gek van te worden.

Daarom schrijf ik nauwelijks meer voor ondernemers, behalve voor ondernemers en start ups waar ik de vrije hand heb gekregen. Niet voor niets ondernemers met een krachtige ‘purpose’. 

Want aan teksten droogkoken doe ik niet meer. 

(Dit doet mij denken aan de ontwerper die gevraagd werd voor het logo van ‘Next’ van Steve Jobs, nog voordat hij Apple had. De ontwerper wilde het wel doen, maar alleen voor de hoofdprijs en er mocht niets veranderd worden aan het ontwerp.
Zo geschiedde.)

Als ondernemer weet jij het beste waar je voor staat. 
Maar heb je nauwelijks budget om voor elk woord een copywriter in te huren. 
Bovendien ben je eigenwijs en kook je teksten vast te droog.
Laat je iets moois te lang op het vuur laten staan of ga je het veranderen vanuit je heerlijke eigenwijsheid. 

In de ‘new era’ van de rechterbreiners is het zaak je copywriting skills te ontwikkelen.

Mensen komen niet meer uit bed voor een hutspot van drooggekookte woorden, feiten en cijfertjes. Ze gaan je lezen en contacten als je mensen raakt.

Eén van de deelnemers van mijn online programma ‘betere business met betere copywriting’ had, nog voordat ze recept Numero Uno uit mijn programma had ontvangen, al meer interactie dan alle jaren ervoor. 
Omdat ze na mijn webinar zo geïnspireerd was een verhaal te vertellen. 

Woensdag geef ik het webinar ‘meer business met betere copywriting’ opnieuw.  
Zodat jij ook mee interactie en omzet hebt. 
En deze winter je mand met beukennootjes goed vult. 

Geef je hier op: https://schrijfpaleis.lidwienjansen.nl/meer-business-met-betere-copywriting/

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gratis

strategiesessie

Een hekel aan netwerken?
Terwijl je weet dat het belangrijk is…
Boek een gratis strategiesessie en laat geen goud meer liggen in je netwerk.

Talk To Us & We’ll Talk To You!