“Zemèn, it can be thèt simpèl “

 Ik vind hem geniaal. Het filmpje van ‘Zeeman’ waarin ze ‘Lucht’ aanprijzen.
Een parfum voor €4,99. 
Niet alleen de naam laat heerlijke nuchterheid zien, ook de prijs uiteraard. 
Maar vooral vind ik het goed doordacht dat ze een Francaise de voice over in het Engels hebben laten doen.
“Zemen, it cen be thèt simpèl’.” 
Hoor je ‘m? 
Ik deel niet snel links, maar doe het bij uitzondering. 
Je vindt ‘m onderaan. 

Vanmiddag om 3 uur is ‘Lucht’ weer voorradig. 
Ook dat hebben ze handig gedaan, de nuchtere familie Zeeman weet dat schaarste creëren helpt.

Ik sta op hun mailinglijst. Niet omdat ik goedkope rompertjes of onderbroeken wil hebben. Maar om te zien hoe ze hun communicatie aanpakken. En dat doen ze supergoed. 
De detailhandel mag het moeilijk hebben, Zeeman groeit lekker door qua omzet.

Behalve door Corona, wordt 2020 hopelijk gekenmerkt door het nieuwe normaal wat communicatie betreft. 
Geen hypes. 
Geen loze woorden. 
Geen mist en clichés.
Geen zelffelicitaties. 

Ik geloof dat ik mij hier wel in thuis kan voelen. 
Mijn mening kon ik nooit echt voor mij houden. Al deed ik erg mijn best en probeerde ik de tact zelf te zijn, wat nooit echt goed lukte. 

Ooit liep ik als zestienjarige met mijn vriendin op de rolttrap bij V&D. 
Hij voerde langs de meubelafdeling, alwaar een bank in de aanbieding stond uitgestald. 
“Heb je ooit zo iets lelijks gezien?” riep ik in oprechte verbazing. 

Het was jammer dat de verkoper erbij stond. 
Mijn vriendin van toen schaamt zich er nog steeds voor. 

Later heb ik geprobeerd met meer tact de pijn op tafel te leggen.
En dat is aardig gelukt. Maar een pokerface heb ik nooit gekregen. 
Bij stilte weten mensen al wat ik er van vind. 

Je krijgt van mij waar het op staat. En als je een boek schrijft is dat wel zo fijn. 
Eerlijke feedback. Die je verder helpt. 

En geen vage mistige taal in een achterflaptekst. 
Lege-hulsen-taal. 
Het “stuk zelfconceptieverheldering waardoor je ik-beeld een stuk beter wordt gepercipieerd.” 
Je kent het wel. Ik hoorde hem lang geleden van een kennis die haar eerste rapportvergadering als docent meemaakte. We hebben er smakelijk om gelachen en ik ben hem nooit vergeten. 

Eerlijke taal, zonder marketing bullshit. 
Maar wèl taal die verkoopt. 
Hoe doe je dat? 

Je kunt bij mij in de les voor de verkoop van je boek. 
We beginnen met de cover. 
Woensdagmiddag. 
https://boekcover.lidwienjansen.nl

Stuur een mailtje als je mee wilt doen. info@lidwienjansen.nl

PS het filmpje van Zeeman is hier: 
https://zeemaneaudeparfum.com/?utm_source=Email&utm_medium=email&utm_campaign=2020%20Lucht%20EDM%202B%20NL%20Nieuwe%20voorraad_fld&ic_n=7546

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gratis

strategiesessie

Een hekel aan netwerken?
Terwijl je weet dat het belangrijk is…
Boek een gratis strategiesessie en laat geen goud meer liggen in je netwerk.

Talk To Us & We’ll Talk To You!