Wat? Heb je nog geen dekoi?

Onze zoon is een wiseguy van bijna 14. Die weet dat small naast de medium en large bij McDonalds een decoy is. 

‘Diekoi’ zegt hij. ‘Die koopt toch niemand’. 
De Diekois heeft onze zoon helemaal door. 
Ik heb er een jaar of 50 over moeten doen om het te herkennen. 
En vond mijzelf toen best een smart woman

Diekoi (decoy) is het  ‘afleidingseffect’ of ‘asymmetrisch dominantie-effect’.Het effect dat je bij 3 keuzes geneigd bent om niet de goedkoopste te kiezen. Die dient slechts als afleiding. Van de overige 2 varianten kies je dan vaak de middelste. 
De diekoi is helemaal niet bedoeld om te verkopen, maar is er alleen om consumenten weg te duwen naar de duurdere, winstgevender versie. 

Hoe doe jij dat met je aanbod? 
Geef je 10, 20, 30 opties van mogelijkheden? Een mirakel als mensen dan snel kunnen kiezen. Voor je het weet zijn ze afgeleid en foetsie.

Eergisteren was ik op zoek naar een luchtige jurk. 
Gerrit Hiemstra zei dat het heet wordt deze zomer. En Gerrit geloof ik altijd. 
Gedurende het voetballen heb ik alle 2137 jurken van Zalando doorgenomen. 
Ik zocht er een van katoen en zonder bloemen. Want dan moet ik toch nog denken aan dat liedje van bloemetjesgordijn. 

In 2x 45 minuten met pauze heb ik geen enkele jurk besteld. Ook al is het hele magazijn op mij leeggestort. 
Ik raakte totaal over de rooie. Heb wel iets op een verlanglijstje gezet, maar dat was het dan. Het enige kleedje waarin ik mij zelf wel zag zwieren was uitverkocht of te duur. 

Hoe doe jij dat op je site, in je nieuwsbrieven en offertes?
Maak je het lekker ingewikkeld met al je producten en services?
Of duw je ze soms maar één versie door de strot?  
Het kanon op het voorhoofd, take it or leave it?  
Geen dekoi?

Ik heb het erover in mijn copywriteprogramma. Want iederéén moet een dekoi hebben.Oók als je jurist, HR-manager, businesscoach of bloemist bent. Al begin je alleen maar in je offertes. 

8 juli begint mijn SHAKER®copywriteprogramma weer. Dat gaat over slimme copywriting. Dat heeft niets te maken met mooi schrijven. 
Wel met woordjes pielen, je aanbod op een manier neerzetten die werkt. 
Én over allerlei dingen die jij je in je hoofd hebt gehaald over schrijven. 
Ik ga ze heerlijk ontkrachten.

Woensdag 30 juni om 12 uur. 
Stuur mij een mailtje als je mee wil doen, dan stuur ik je de link. 
info@lidwienjansen.nl 

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *