Was dat niet een heel oud medium, uit de jaren vijftig?

k hou het ff heel kort. Voor de verandering. 
De eens zegt dat Insta alles is. 
De tweede gaat als een gek vloggen. 

Ik word momenteel gek gemaakt met podcasten. 
Nu is dat heel verleidelijk omdat ik ooit gesolliciteerd heb als NOS-nieuwslezer, ze mij wel zagen zitten vanwege mijn stem maar ik wederom niet durfde.  
Je kent mij, ik deed het niet…:)  

Maar podcasten. Ja gaaf! 
Breng ik je ‘s avonds voor het slapen gaan een verhaal als in Candlelight. Een fijne warme stem die fijne verhaaltjes vertelt. 
Het zit in mijn plannen voor 2021. 

Maar zomaar een nieuwe medium proberen?
Omdat het hot is? 
Omdat je denkt dat je daar nog een voorsprong kunt hebben? 
Dan leef je nog in het tijdperk van ‘the medium is the message.’
Een heel oude communicatiemeneer, McLuhan, zei dat ooit. In 1964. 

Het gaat er vanuit dat de aard van het medium, het kanaal, belangrijker is dan de boodschap. 

We zijn 60 jaar verder. 
En nog steeds denken mensen dat een nieuw medium nieuwe kansen biedt. 
Valse dromen. 

Over het hoofd zie je dat het begint bij het verhaal. 
En daar stokt het. Heel vaak. 

Ik heb met je te doen. Echt waar. Juist omdat je zo’n gave ondernemer bent. 

Zaterdagavond maakte onze dochter een filmpje met twee vriendinnen. Iets met Haloween. 
Er was eerst een enorme verkleedpartij, waardoor ik nu nog een week aan het wassen ben. En toen zag ik het filmpje. 
Het was slapstick. Best leuk gedaan.
Maar wel een heel flauwe grap.
Dat kan nog als je 17 bent. 

Niet het medium bepaalt de message. 
Maar jouw verhaal. 

Mensen en samenlevingen worden aangejaagd door verhalen.
Ik zeg dat niet alleen. Maar Yuval Harari, de man van Homo Sapiens, een van de best verkochte boeken van de laatste honderd jaar. 

Het is nu als stripboek te koop. 
Een stripboek! 
Was dat niet een heel oud medium, uit de jaren vijftig? 

Niet ‘the medium is the message’, maar jouw verhaal. 

De meeste mensen hebben echter geen idee wát ze kunnen vertellen. 
En dan ga je in de saaie feitenstand. Dat interesseert niemand interesseert als ze je willen leren kennen. 

Verhalen bepalen de geschiedenis. 
Verhalen zijn de smeerolie van mensen. 
Verhalen bepalen de verkiezingen in de VS. 

Ja ja, ik snap het Lidwien, maar wát moet ik dan vertellen? 
Help me! 

Geen paniek. 
Ik laat elke ondernemer zien dat ze op goud zitten.  Zodat je elke dag een gaaf verhaal hebt. 
En dan gaat het niet over storytelling met een hoofdletter S. 
Dat gewichtige gedoe. 
Want dat is nogal pretentieus. 

Het is heel simpel. 
Veel simpeler dan je denkt. 

Een paar mensen die ik begeleid zeggen: “ah, bedoel je dat!”  
Dan valt het kwartje. Zijn ze opgelucht. 

Ondernemers zijn in de war gebracht doordat ze een cursor op een schermpje zien branden en in de blinde paniek schieten van een goed verhaal vertellen volgens de wetten van Storytelling. 
Denken dat ze een gestructureerd verhaal moeten vertellen. 

De stress van vroeger, van het opstel. 
Ik snap het. 

Het gave is dat je dat nu juist niet hoeft te doen. 
Het is stukken makkelijker. 
Of je nu op Linkedin, Facebook, Insta, TikTok, You tube, of Twitter zit of bezig bent met een podcast. 

Woensdag 4 november geef ik een webinar ‘meer business met betere copywriting’ 
Woensdag, van 10 tot 11.30 uur 
Geef je hier op: 
https://schrijfpaleis.lidwienjansen.nl/meer-business-met-betere-copywriting/

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *