Verhalen, vergelijkingen en voorbeelden

 Iedereen heeft een leermeester. Behalve Rembrandt ofzo. 
En dan nog. Rembrandt bleef zichzelf vernieuwen en ontdekken. 
Wie denkt dat hij alles “helemaal op eigen krachten doet en door eigen inzichten” -ik lees het soms- is ofwel razend arrogant, ofwel oliedom.
Allebei is meer aannemelijk. 

Mijn leermeester Aartjan van Erkel heeft een publicatie waarin hij voorbeelden gebruikt van zijn leerlingen. In de uitgave van februari werd mijn verhaal over de gehaktballen van mijn moeder uitgebreid behandeld. En integraal gepubliceerd. Ik voel mij vereerd… 

Een heel goede mail over haar webinar waarin ze, door te vergelijken met een kerstdiner, een inzicht overbrengt. Het hoeft allemaal niet ingewikkeld. Copywriting kan gewoon met simpele recepten. Je hoeft er niet de hele dag voor in de keuken te staan. Heel leuk gedaan door Lidwien. Je ziet hoe je hier blijft hangen met het verhaal over zo’n box met allemaal stengels die eruit steken, groente waar je nog nooit van gehoord hebt. Je moet het woordenboek erbij pakken. Je moet nog naar de farking kookwinkel om allemaal ingewikkelde apparatuur te halen. Hartstikke leuk verhaal. Een heel leuke vergelijking van haar vak met het vak van een kok, of in ieder geval iemand die een kerstdiner maakt. 

Zo pak je dus ook een inzicht in op een manier waardoor het beter blijft hangen. Het heeft ook nog eens een keer als voordeel dat klanten haar beter leren kennen. Ze krijgen een idee bij: wat voor type is die Lidwien? Is dat iemand bij wie ik weleens een training of een webinar zou willen doen, of is dat iemand met wie ik helemaal niks heb? Dat is ook het voordeel van het opentrekken van verhalen, want je klanten leren je daardoor beter kennen. Er komt veel eerder een connectie tot stand, en er komt ook veel eerder een afknapmoment als die klant niet bij jou past, wat alleen maar goed is. Ze leren jou veel beter kennen als je met verhalen, voorbeelden en vergelijkingen begint. “


Tot zover. Ik voel mij vereerd. 
Onderstaand de Gehaktballenmail. Het mooie is dat ik dit in een uurtje schrijf. Juist omdat je in een flow wil zitten en niet je innerlijke criticaster wil zijn. 

Makkelijker gezegd dan gedaan? 
Je ontdekt het in mijn SHAKER®copywrite programma.   
Het is nèt gestart afgelopen vrijdag met fijne ondernemers. 

Maar omdat ik mij zo vereerd voel- ik lees het verhaal van Aartjan nèt pas-  maak ik een uitzondering voor mensen die nu nog willen instappen. Alleen vandaag tot 16 uur.
Anders wordt het te ingewikkeld voor mij qua logistiek van het programma en zul je moeten wachten tot ik het weer start. 

Hier is de link. 6 copywriterecepten en 1 keer meedoen in mijn onlineprogramma. http://lidwienjansen.nl/shakermethode-introprogramma
De introductieprijs is nu 47euro. In plaats van 97 euro. 

De volgende keer doe ik het echt niet voor 47. 

Dan nu de Gehaktballenmail 

———-
“Hoe lang doe jij de gehaktballen Luud?” Mijn moeder had geen idee. 
Koken was haar hobby niet. Liever las ze. 
De gehaktballen deed ze op gevoel. 
Soms had ze een ietwat rauwe gehaktbal, soms een gare. 

Een beetje zoals jij met je teksten doet. Soms heb je een fijne.
Maar vaker een tekst die smaakt als een natte tosti. 

Die je klanten in de prullenbak mieteren. 
Terwijl je met iets betere copywriting een stergerechtje op tafel zet. 

Een paar jaar geleden heb ik eens een hele dag in de keuken gestaan. Ik had een Kerstreceptenbox gekocht van de plaatselijke biologische handelaar. 
Zij had mij op een zaterdagmarktje in de buurt verleid het ding te kopen.

De box kwam twee dagen voor Kerst. 
Een gigantische houten bak met uitstekende stengels en kolen.
Groenten die ik nog nooit van mijn leven gezien had. Niets voorgesneden uiteraard. 
Recepten van pagina’s lang die ik ’s avonds op de bank door moest nemen met woordenboek erbij. En een tijdschema.
Ik sliep niet zo lekker die nacht. 

De dag voor Kerst was ik bezig met bedruipen, bakken, bestuiven, beboteren en al het andere wat een chefkok doet.
Toen moest ik ook nog potdomme op de fiets naar de kookwinkel in de stad voor wat speciaal kookgerei. Die tijd had ik helemaal niet! 

Maarten sleepte godzijdank de laatste kerstboom in huis. 
Voor veel te veel geld. We kregen net geen ruzie. 

Zwaar voor pampus lag ik aan het kerstdiner. 
Het eten werd naar binnen gewerkt zoals gebruikelijk. Alleen met wat mooier servies. 

Ik probeerde nog te benadrukken dat er echt heel lang aan gewerkt was. 
Dat het allemaal zonder pesticiden was wat ze aten. En zonder kunstmest. Dat ik zelf gehakt had, de hele dag. Geblancheerd enzo. 

De eters interesseerden het geen moer.
Ze zaten te smakken en te drinken. Te praten en te lachen. 
En te schransen. 
Dat moest ik dan maar als het hoogste compliment beschouwen. 

Nooit meer heb ik een plaatselijke Biologische Kerstbox besteld.
De kant-en-klare voorgesneden groenten en recepten van Albert Heijn en de Lidl voldoen meer dan genoeg. 

Ik heb er groot succes mee kan ik je zeggen.
Niemand die het verschil merkt.

Zo werkt het ook met mijn tekstrecepten. 
Ik hou voor ogen dat je geen sterkok bent. Geen volleerd copywriter.

Dat hoeft ook helemaal niet. 
Om fijn resultaat te hebben is iets beter dan normaal doen, al meer dan genoeg. 

Bestuiven en beboteren. 
Blancheren en blonderen. 
Het is allemaal niet nodig.  

Het vak van copywriting is zwaar overdreven. Er is weinig creativiteit voor nodig. 
Wel wat basiskennis. 

Om je op gang te helpen met betere teksten, heb ik een fijn lijstje verleidingswoordjes voor je. 
Zodat je de elementaire zaken niet over het hoofd ziet. 
Iets wat ik doodnormaal vind in teksten, maar jij nog niet. 

Daarom krijg ik nog steeds de meuk in mijn mailbox- sorry voor het woord- waarbij het gaat om “het creëren van aandacht voor uw werkgerelateerde problemen.” 

Ja ik overdrijf een beetje. Maar dat is alleen om je wakker te schudden.
Ik hou toch wel van jou en je teksten.
Omdat ik hou van je ondernemerschap. 

Gisteren plaatste ik op Facebook een tekst om niet te kopen bij multinationals deze Sinterklaas en Kerst. Maar bij vrienden, kennissen en familieleden met een webshop. 
Die kunnen de omzet beter gebruiken dan de afschuwelijke Bol enzo.

Nou, dat maakte wat los. Handtassen, pumps, sieraden, make-up, speelgoed, fotografie, kunst, taalcursussen, yogatraingen, vakantiereizen. Allemaal mensen die hun best doen hun waar aan de man te brengen. 

Ik kreeg een beetje het “2 dozen aardbeien, 5 euro” gevoel toen ik de reacties zag.
Terwijl je zulke goede dingen doet en je best doet. 
Er zaten absoluut goede sites bij. 

Maar ook een heleboel aandoenlijke. 
Als ik eerlijk ben. 

En je wilt niet aandoenlijk gevonden worden. 
Je wilt serieus genomen worden. Met serieuze omzet. 
geef je hier op voor mijn gratis copywriterecept. 

Dan krijg je mijn lijstje woorden die verleiden er gratis bij. (en voor niets ook de woorden waarmee je klanten direct de gordijnen injaagt) 

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *