Vergeet alles wat je op school hebt geleerd

Het is niet ‘auto’ maar ‘oto’
En het is niet gebakje, maar taartje.
Of andersom. 

Ik lees het net in NRC, een interview met Adriaan van Dis. Hij en de voormalige Koningin zeggen het alleen nog juist, zo overdrijft Adriaan. En in die volgorde uiteraard, Hij en Beatrix.

Ooit liep ik stage bij de afdeling communicatie van het Provinciaal Elektriteitsbedrijf in Bloemendaal. Een parmantig gebouw, waar ze nu peperdure appartementen in hebben gemaakt. Ik woonde er 22 jaar bijna naast. 

De hoofdredacteur van het interne blad verbeterde mij continu. 
Auto mocht ik niet zeggen. Wel Oto. 

Hij had op een gegeven moment een lijstje, en zei toen en plein public:
“Denk je dat ze er klaar voor is?”
Het ging om een lijstje van moeilijke woorden, of ik ze kon uitspreken en ook goed kon uitspreken. Van pedagogiek had de man niet veel kaas gegeten. 

Ik had notabene een stage bij de KLM afgeslagen voor die bij het PEN, het suffe elektriciteitsbedrijf.
En dat was weer omdat de man bij de KLM bij het stagegesprek een la opentrok en tegen mij zei: “Kijk Lidwien, dit is waar wij nu de hele week mee bezig zijn!” 
Ik vluchtte het gebouw uit. De interessantdoenerij van mannen bij corporates….

De test met moeilijke woorden, het ging goed. Ik mocht blijven. Ik ontdekte overigens wel dat mensen die het belangrijk vinden dat je auto als oto uitspreekt, niet echt mijn type mensen zijn. 
Al kan ik prima doen alsof. Ik kan bijzonder keurig overkomen als ik wil:)

Het gaat niet om netjes schrijven. Het gaat niet om alles precies goed. 
Het gaat erom of je lekker communiceert. Of je mensen raakt. En daar is psychologie van het onderbewuste veel belangrijker dan hoe je iets uitspreekt en of de interpunctie goed is. 

Uiteráárd zijn interpunctie en spelling belangrijk. 
Maar om slim te communiceren heb je veel meer nodig. 

Je creatieve voorstellingsvermogen bijvoorbeeld. Hoe vergroot je dat? 
Je innerlijke criticaster opzij gooien. 
De hyperbutler, je weet wel dat mannetje dat het altijd beter weet. Gooi  ‘m buiten de deur en zeg dat hij in de sneeuw mag gaan spelen.  
Emoties tonen in het schrijven. 
De slimme trucs ontdekken die de corporates gebruiken om jou te verleiden die winterjas nu toch maar even te kopen. Terwijl je weet dat het over een maand lente is. 
Ontdekken welke titels werken en welke niet. 

Vandaag kreeg ik nog een leuk in mijn mailbox:
“Let op: Beugel Online +verbouwing.”. 
Van de orthodontist van mijn dochter. Die begon ook nog eens met de onmogelijke zin:”Mogelijk heeft u afgelopen maandag per abuis een mail van ons ontvangen betreffende de web portal Beugel Online.”

‘Mogelijk’ en ‘per abuis’ en ‘betreffende’. Archaïsch taalgebruik, terwijl ik weet dat de man best normaal kan praten. 
En dan ook nog ‘web portal Beugel Online’. 
Ik zie heel nare dingen voor mij.

Vergeet alles wat je op school hebt geleerd!. 
Testjes of je moeilijke woorden goed kunt uitspreken. En hoe je ze moet spellen. 
Dat is allemaal NIET belangrijk als je slim wilt communiceren. 
Dát is waarom je nu zit te staren bij die knipperende cursor op je blanco Wordpagina. 

19 februari gaat mijn SHAKER® copywriteprogramma van start. 
Je mag 6 weken lang proeven. 
Elke week krijg je van mij een fijn copywriterecept in je bus. Een beetje theorie, maar vooral lekker praktisch.
En je mag ook één keer meedoen met mijn online Copywritestudio, elke vrijdagochtend om 12 uur. Mag je jouw tekstprobleem voorleggen. 
Zodat je teksten heb die verleiden.

Vrijdag gaan we van start. Dat is heel snel. 
Schrijf je hier in: http://lidwienjansen.nl/shakermethode-introprogramma

Heb je mijn SHAKER®-recept nog niet? Het is gratis.Je vraagt het hier aan:
http://lidwienjansen.nl/shakermethode/

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *