Of ik even wil appen welke marketingstrategieën Apple gebruikt…

Toen ik Maarten nog maar een paar maanden kende, sleurde hij mij mee naar Parijs.”Een leuk uitje!”
Steve Jobs was er ook, met een paar duizend andere mannen. 
“Een Apple-conferentie, konden we ook echt even heen… “
Puur toeval natuurlijk. 
We hoefden alleen maar om 6 uur op om in de rij te gaan staan bij het Palais des Congrès waar duizenden en duizenden Apple-nerds, mannen uiteraard, geduldig stonden te wachten. Ze hadden allemaal een kaartje gekocht om Steve Jobs te horen spreken.

Maar zonder ontbijt in de rij met ongewassen mannen met verfomfaaid haar onder een zwart Apple petje?  

Ik zag een VIP-afdeling… ‘Dáár hoorde ik!’ Ik stak mijn neus in de lucht en liep door. Niemand die een toegangsbewijsje vroeg. Ze waren allang blij een Vrouw te zien.
Zo kwam ik dichtbij Steve. Voor wie duizenden geld hadden neergeteld om hem, de CEO, zijn waar aan te laten prijzen. Gekke wereld. 

Vanochtend kreeg ik een paar appjes van onze dochter die op school (hoera!) bezig was met een werkstuk voor bedrijfseconomie. Of ik even kon appen welke “marketingstrategieën Apple gebruikt?”

Ik ging driftig typen. Want ze stond niet zo goed voor dit vak. Moeders hebben een driedubbele taak. Echt waar. Ik wil geen slachtoffer spelen, maar moet het toch even noemen. Dan ben ik het kwijt. 

“Het creëren van een buzz door vooraf een product aan te kondigen dat er nog niet is” typte ik.
Het creëren van een enorm loyale achterban. Die zelfs gaat betalen (!) om een CEO te zien in Parijs.”
En: “Een winkel waar geen kassa te zien is, en je alles mag proberen.”

En nog meer van dat soort teksten. 
Daar had ze geen behoefte aan.

Ze wilde alleen maar weten in welke categorie de Apple-marketingcommunicatie viel: personal branding, promotion, direct marketing, PR &Publicity en advertising. 

Nu goed, ik heb wat categorietjes aangewezen. Teleurgesteld in het HAVO-4 niveau.
Als het niet goed is gaan we eigenhandig de economie-docent een kopje kleiner maken. 
In gedachten uiteraard.

Geen enkele docent Economie die vertelt dat de regels van het spel drastisch zijn veranderd. 
Van Dan Kennedy hebben ze nog nooit gehoord, een van de beste copywriters ter wereld. 
Wat zegt Dan?

“Be more offensive…offend someone. For the customers you lose, you’ll gain far more. Push it just hard enough until you lose a customer because you’re speaking philosophically and ideologically to your target “slam dunk” customer. My goal is a handful of complaints from my newsletter, that means I got it right.”

Iemand beledigen gaat je misschien 10 stappen te ver. Dat snap ik. We zitten in Nederland tenslotte. 
Maar let eens op wie publiciteit haalt…
Ik heb gewerkt bij een beursgenoteerd bedrijf. We stonden de volgende dag op de voorkant van de Telegraaf omdat de CEO het gewaagd had de beurs een casino te noemen.
En gelijk had hij. 

(De koers ging omhoog overigens)

Wil je leren hoe je een visie schrijft voor socials die aandacht trekt? Stop dan in vredesnaam met zakelijk spreken. Of met een schoongemaakt en ontsmet Linkedinprofiel; het gaat je niet helpen om aandacht te trekken. Corporate taal is niet hoe mensen praten en hoe je ze bereikt. 

Wil je deze zomer 2 keer zoveel aandacht op Linkedin? 
Schrijf je dan hier in.
https://lidwienjansen.nl/ijzersterk-linkedinprofiel

Ik zeg niet dat je dubbel zoveel omzet maakt. 
Ik zeg niet dat je 10.000 mensen gaat bereiken.
Want die kunstjes en beloftes heb je vaak genoeg gehoord. In superlatieven. 

Ik zeg dat je de mensen bereikt die je wil bereiken. En dan de slappe meekijkgroep terzijde gooit. 
Want je hebt soms maar een of twee nieuwe klanten nodig om een fijne zomer te hebben en klanten voor het leven. 
Doe het nu, want de inschrijving stopt morgen. 
Ik heb maar ruimte voor 5 mensen die ik laat zien hoe je unieke aandacht trekt. Omdat ik echt meedenk en meeschrijf. 

5 is echt heel weinig. 

Waarschuwing: Je moet een beetje sterke maag hebben. Als je meer van het mayonaise in de brievenbus gooien bent, moet je niet mee doen. 
We gaan in de soep slaan. Dat is overigens een stuk minder eng dan je denkt. 

Op=op.

Schrijf je hier nu in voordat iemand je voor is. 
https://lidwienjansen.nl/ijzersterk-linkedinprofiel 

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *