Conformisten roepen ‘ja en amen’ tegen de CEO. Maar jij bent ondernemer…

Bohemian Rhapsody draaide ik in het hoekje in de huiskamer. Mijn vader was een paar maanden ervoor met een supersonische stereo-installatie binnen komen zeilen. Mijn ouders kregen de grootste ruzie, want het ding detoneerde de ganse kamer. 
Het apparaat werd vakkundig weggewerkt in een kastje in een hoek. 

Bij ons in de schuur staat het supersonische Geneva XXL soundystem. 
De witte koelkastbox waarmee Maarten een aantal jaren geleden aan kwam zetten
De bibberatie kreeg ik van het ding. Zo lelijk. 
Een witte koelkast in de kamer!  

Er mist sinds een tijd een onderdeeltje. Een essentieel dingetje. 
De XXL heeft daarom sinds onze verhuizing een perfecte plek in de de schuur. 
Lekker in zijn originele jasje, zijn kartonnen originele doosje. Beschermd met piepschuim. Niets aan het handje, een ideale plek. 

Maar Bohemian draaide ik dus in het hoekje van de kamer.
Pas in 1980 had ik genoeg gespaard met mijn zaterdagbaantje bij AH voor mijn eigen stereo boven op zolder. 

Niet omdat ik zo waanzinnig van muziek houd. 
Maar omdat het hip was. 

Ik deed wat iedereen deed. Pubers hè? 
Mijn hele spaargeld weggooien om iets te doen wat anderen ook deden. 

Als het tegen had gezeten was Bohemian nooit als single uit gekomen, lees ik net. 
Te raar en te lang voor de radio. De platenmaatschappij zag het niet zitten. 
En inkorten? No way. 

Doen wat gebruikelijk is en wat kan? Wat de norm is? 
Je bent geen puber meer die doet wat de anderen ook doen.
Die niet uit de toon wil vallen. 

Ik heb mij jarenlang moeten voegen naar de nukken van het management.
Fijne mensen, soms. En soms ook niet. 
Maar over het algemeen conformisten. Uiteraard. 
Behalve de verkoopdirecteur met zijn extravangante auto. Drank op de kamer.  
Die de boel bij elkaar schreeuwde als het tegenzat. 
Daar had ik op de een of andere manier wel ontzag voor. Een fijne eigenheimer! 

Conformisten roepen ‘ja en amen’ naar de CEO want anders heb je herrie in de tent. 
En dat gaat iets verder dan waar de stereo moet komen te staan. 
Dan mag je een mooie vaststellingsovereenkomst tekenen. 

Als zelfstandig ondernemer hoef je niet meer braaf te zijn. 
Je te conformeren aan wat gebruikelijk is. 
De ondernemers die ik begeleid, zeggen : “zó doe ik het, en basta!” 
En zijn daarom succesvol.
Die zouden zo een single kunnen uitbrengen die lekker lang is. De Freddy Mercury’s. 
Een beetje provocerend.
Uitdagend.

Je eigen visie laten horen, het kan als ondernemer! 

Sinds ik het doe, ben ik bevrijd. De hele Tweede Feministische golf kan er een voorbeeld aan nemen.
De  ex-directeur van het Emancipatieinstituut, mijn laatste brave poging in loondienst, ook. 

De beleidsnotities aan het ministerie van Onderwijs (de ‘baas’) bevatte op het kookpunt de hoogste graad van lettervermicelli. 
Omdat het zo hoorde. Het moest. 
Daar wordt een mens niet blij van. 

En nu, ben ik op een missie. Dat jij als ondernemer je laat horen. 
Met jouw stem. Jouw visie. 
Jij hoeft niet te doen wat hoort. 
Daarvoor ben je toch ondernemer geworden? 
Je bent geen 18 meer. 

Je boek van 500 pagina’s. Of 50.
Een mini-single. Of een maxi-single.
Doe wat niet gebruikelijk is. Wat jij in je hoofd hebt.
Jouw statement. 
Jouw eigen Bohemian Rhapsody. 

Ook als je alleen maar een vaag idee hebt over waar je over moet schrijven nodig ik je uit morgen mee te doen met de boekcoverwasstraat. 

Als je meedoet kun je jouw cover volgende maand in de etalage zetten van je brave lieve mede-ondernemers.

En de ‘oh’s en ‘ah’s’ in ontvangst gaan nemen. 
Plus de pegeltjes natuurlijk. 

Want een fijne omzet is waar het om draait in deze Keiharde Koronawinter. 
De mand met beukennootjes moet gevuld zijn. 

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gratis

strategiesessie

Een hekel aan netwerken?
Terwijl je weet dat het belangrijk is…
Boek een gratis strategiesessie en laat geen goud meer liggen in je netwerk.

Talk To Us & We’ll Talk To You!