Hoe het werkt in de bovenkamer van je klanten…

Een Amerikaanse verkoopster verkocht koekjes aan de deur voor het goede doel. Eén van hen verkocht beduidend meer koekjes dan de anderen. 
Hoe dat kwam? 
Bij elk huis waar ze aanbelde, vroeg ze eerst om een donatie van 30.000 dollar voor het goede doel. Die kreeg ze natuurlijk nergens. Maar vervolgens vroeg ze of je dan wel koekjes wilde kopen, en dat was dan meteen raak. 

Naast dat grote bedrag lijkt het bedrag voor de koekjes peanuts. 
Zo werken onze hersenen nu eenmaal.

Ik las het in een fijn boek over gedrag en geld. Ik had het al geleend uit de bibliotheek, maar sommige boeken zijn zó goed dat ik ze koop. En dus komt er vanmiddag een dame van de Roermondse boekhandel het brengen. 
Want BOL mijd ik als de pest. 
(Had ik al gezegd dat ik voor ZZP’ers en MKB’ers ben?
En dat nu 1 op de 3 boekhandels failliet gaat, doet pijn aan mijn hart)

Een euro is niet altijd een euro. Zodra het om euro’s gaat, rekent ons brein op een andere manier. Zo rijden we graag een paar kilometer om als bij een andere pomp de benzine goedkoper is en we zo op een volle tank een paar euro kunnen besparen.
Maar als we in een winkel een laptop zien van rond de 1000 euro dan gaan we niet terug naar in winkel waar ‘ie 5 euro goedkoper was.

Het brein van de mens is ondoorgrondelijk. 
We zijn zo gefocust op het prijsverschil met de oorspronkelijke prijs… dat we ons niet meer afvragen of die oorspronkelijke prijs wel reëel was. Let maar eens op de aanbiedingen in supermarkten. Twee voor de prijs van 1. Maar de vraag is of je werkelijk 50% goedkoper uit bent…

Wat helemaal verleidelijk is, is om het woord “gratis” te gebruiken. 
Daar zijn we gek op. 
1 plus 1 gratis, werkt dus beter dan 2 voor de prijs van 1.
Gratis verzenden, gratis proefpakket, de eerste drie maanden gratis… ga zo maar door.
Onze hebberigheid zorgt er ook voor dat we alleen maar oog hebben voor voordeel op de korte termijn. We krijgen liever 1000 euro vandaag, dan 1100 euro over een jaar. Daar maken bedrijven gebruik van. Neem maar eens de aanschaf van een zwembad. Dat is best te doen. Maar dan kom je erachter wat het kost om het water helder te houden…

Ik heb afgelopen november een Copywriterecept gemaakt voor de mensen uit mijn Online Copywriteprogramma dat gaat over de taal van inspanning, rituelen en verhulling. 
‘Boerenbrood’, ‘zongerijpte tomaten’, ‘ambachtelijke friet’, dat werk. 
Het was een eyeopener voor deelnemers. 
Want wat je doet mag o zo gewoon zijn voor jou , als je de juiste kwalificaties eraan geeft, krijgt het een heel andere connotatie en gevoel. En verkoop je meer. 

En dan het verlies. Ook daarover schreef ik een Copywriterecept. 
Onbewust is ieder mens erg bang voor verlies. Het loont dus om in te spelen op diepere gevoelens. Dáárom doe je mee met de Postcodeloterij, omdat je bang bent buiten de boot te vallen als de rest van de straat een prijs wint.

Je noemt het misschien manipulatie. Maar het is slim gebruik maken van hoe het menselijk brein werkt. En als je een goed product en dienst hebt, dan is het slim om te weten hoe het werkt daar in de bovenkamer van je klanten. 

Ben benieuwd wat jij nu al bewust toepast in je onderneming.  
Want wéten dat het zo werkt, daar kom je niet verder mee. 

Elke vrijdag pas ik met ondernemers de Copywriterecepten toe in mijn online Copywritestudio. 
Half februari lanceer ik mijn nieuwe programma, de SHAKER®-methode. Ik ga je een andere keer uitleggen wat dat betekent. Het is niet zomaar wat schrijven. 
Maar schrijven met impact en resultaat. 

Ik heb een Copywriterecept voor je. 
Gratis! Uiteraard. 
Met de 10 woorden waarmee je klanten wegjaagt. En nog meer woorden waarmee je ze aantrekt. 
Mail mij als je het wil hebben. info@lidwienjansen.nl

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *