Het vak van copywriting is zwaar overdreven

“Hoe lang doe jij de gehaktballen Luud?” Mijn moeder had geen idee. 
Koken was haar hobby niet. Liever las ze. 
De gehaktballen deed ze op gevoel. 
Soms had ze een ietwat rauwe gehaktbal, soms een gare. 

Een beetje zoals jij met je teksten doet. Soms heb je een fijne.
Maar vaker een tekst die smaakt als een natte tosti. 

Die je klanten in de prullenbak mieteren. 
Terwijl je met iets betere copywriting een stergerechtje op tafel zet. 

Een paar jaar geleden heb ik eens een hele dag in de keuken gestaan. Ik had een Kerstreceptenbox gekocht van de plaatselijke biologische handelaar. 
Zij had mij op een zaterdagmarktje in de buurt verleid het ding te kopen.

De box kwam twee dagen voor Kerst. 
Een gigantische houten bak met uitstekende stengels en kolen.
Groenten die ik nog nooit van mijn leven gezien had. Niets voorgesneden uiteraard. 
Recepten van pagina’s lang die ik ‘s avonds op de bank door moest nemen met woordenboek erbij. En een tijdschema.
Ik sliep niet zo lekker die nacht. 

De dag voor Kerst was ik bezig met bedruipen, bakken, bestuiven, beboteren en al het andere wat een chefkok doet.
Toen moest ik ook nog potdomme op de fiets naar de kookwinkel in de stad voor wat speciaal kookgerei. Die tijd had ik helemaal niet! 

Maarten sleepte godzijdank de laatste kerstboom in huis. 
Voor veel te veel geld. We kregen net geen ruzie. 

Zwaar voor pampus lag ik aan het kerstdiner. 
Het eten werd naar binnen gewerkt zoals gebruikelijk. Alleen met wat mooier servies. 

Ik probeerde nog te benadrukken dat er echt heel lang aan gewerkt was. 
Dat het allemaal zonder pesticiden was wat ze aten. En zonder kunstmest. Dat ik zelf gehakt had, de hele dag. Geblancheerd enzo. 

De eters interesseerden het geen moer.
Ze zaten te smakken en te drinken. Te praten en te lachen. 
En te schransen. 
Dat moest ik dan maar als het hoogste compliment beschouwen. 

Nooit meer heb ik een plaatselijke Biologische Kerstbox besteld.
De kant-en-klare voorgesneden groenten en recepten van Albert Heijn en de Lidl voldoen meer dan genoeg. 

Ik heb er groot succes mee kan ik je zeggen.
Niemand die het verschil merkt.

Zo werkt het ook met mijn tekstrecepten. 
Ik hou voor ogen dat je geen sterkok bent. Geen volleerd copywriter.

Dat hoeft ook helemaal niet. 
Om fijn resultaat te hebben is iets beter dan normaal doen, al meer dan genoeg. 

Bestuiven en beboteren. 
Blancheren en blonderen. 
Het is allemaal niet nodig.  

Het vak van copywriting is zwaar overdreven. Er is weinig creativiteit voor nodig. 
Wel wat basiskennis. 

Om je op gang te helpen met betere teksten, heb ik een fijn lijstje verleidingswoordjes voor je. 
Zodat je de elementaire zaken niet over het hoofd ziet. 
Iets wat ik doodnormaal vind in teksten, maar jij nog niet. 

Daarom krijg ik nog steeds de meuk in mijn mailbox- sorry voor het woord- waarbij het gaat om “het creëren van aandacht voor uw werkgerelateerde problemen.” 

Ja ik overdrijf een beetje. Maar dat is alleen om je wakker te schudden.
Ik hou toch wel van jou en je teksten.
Omdat ik hou van je ondernemerschap. 

Gisteren plaatste ik op Facebook een tekst om niet te kopen bij multinationals deze Sinterklaas en Kerst. Maar bij vrienden, kennissen en familieleden met een webshop. 
Die kunnen de omzet beter gebruiken dan de afschuwelijke Bol enzo.

Nou, dat maakte wat los. Handtassen, pumps, sieraden, make-up, speelgoed, fotografie, kunst, taalcursussen, yogatraingen, vakantiereizen. Allemaal mensen die hun best doen hun waar aan de man te brengen. 

Ik kreeg een beetje het “2 dozen aardbeien, 5 euro” gevoel toen ik de reacties zag.
Terwijl je zulke goede dingen doet en je best doet. 
Er zaten absoluut goede sites bij. 

Maar ook een heleboel aandoenlijke. 
Als ik eerlijk ben. 

En je wilt niet aandoenlijk gevonden worden. 
Je wilt serieus genomen worden. Met serieuze omzet. 

Woensdag om 10 uur geef ik het webinar ‘meer business met betere copywriting.’ 

Geef je hier op: 
https://schrijfpaleis.lidwienjansen.nl/meer-business-met-betere-copywriting/

Dan krijg je mijn lijstje woorden die verleiden er gratis bij. (en voor niets ook de woorden waarmee je klanten direct de gordijnen injaagt) 

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *