Het ‘leuke-kop-goede-schoenen-idee”

Ik kan het niet laten. Als ik moe ben kijk ik naar First Dates. 
Kauwgom voor de ziel. Een datingprograma wat heel vaak op niets uit loopt. 
Ondanks de gezochte combinaties. 
‘Hé, jij houdt van zweefvliegen? Ik heb het net deze zomer gedaan. Gaaf hè?” 

Daten deed ik in de jaren negentig. 
De meeste gesprekken herinner ik mij niet meer. Gelukkig.
Wel dat ik direct dacht “leuk’ of ‘wegwezen’.

De beste date had ik met een man die een brief stuurde met een huwelijkspostzegel, die had je toen nog. Van de post. En een prachtig handschrift. 
Ik trapte erin. Ik werd verleid. 

Het bleek al snel niets te zijn. 
En dóór naar de volgende. Ik heb nogal wat restaurants gezien. 

En dan koos ik, echt waar, uiteraard ook voor het uiterlijk. 
Hoe de man eruitzag. 
Leuke kop? Goede schoenen! 
(Bij een man altijd kijken naar de schoenen!)

De mens is een primitief wezen. Jij ook.
Je kijkt naar de buitenkant en dan pas naar de binnenkant.  
Al maak je jezelf wat anders wijs. 

Je maakt beslissingen met je reptielenbrein. Het is treurig, maar waar. 
Zo is het ook met boeken. 
Je koopt een boek omdat je denkt ‘hé lekkere cover! Die moet ik hebben ‘
Niet omdat je paragraaf 13 van hoofdstuk 9 zo ontzettend goed vindt. Of pagina 93, dat stuk dat zo ontzettend goed geschreven is!  

Je koopt een boek vanwege het beeld, de mooie belofte, de aanbeveling op de cover. 
Een boek dat eindelijk jouw probleem oplost.  
Direct naar de kassa ermee! 

Daten met jouw lezers doe je door je idee zo goed mogelijk te verpakken. 
Je beste kleertjes aan. Je leukste teksten in de etalage. Je mooiste schoenen. 
Het “leuke- kop,-goede schoenen-idee.”

In Bloemendaal wonen nogal wat schrijvers. Die bij een uitgeverij zaten. Die een blik billboards uit de kast trokken en dan in één maand het publiek overspoelden met publiciteit. 
Werd het niets? 
Helaas jammer.
De volgende schrijver. 
Het volgende boek. De uitgeverij moet tenslotte draaien. 
En niets zo vervelend als trekken aan een dood paard. 

(En oh zo jammer als het billboard op het station net een foutje bevatte. Niets aan te doen. Kansen verkeken.)

Het zijn one night stands, die manier van marketing.  

De band met je lezers bouw je op. 
Liefde heeft een bepaald tempo. 

Uiteraard steeds met je mooiste kleertjes aan. 
En soms laat je wat meer zien. Je eerste hoofdstuk bijvoorbeeld. En nog wat meer. Tot al je kleren uit zijn, het boek gekocht is. Het huwelijk bezegeld. 

Dat kan best een tijd duren, die verleidingsdans, de verloving. 

Moet je wel je boek in de etalage hebben staan. Want met een vaag idee ‘ik schrijf een boek’, tja daar haakt niemand snel op in. 
Dat wordt een muurbloempje. 
En je weet hoe het daarmee afloopt. 

Donderdag kun je meedoen met mijn boekcoverwasstraat. 

Je mooiste kleertjes aan. Je beste parfum. Je beste teksten. 

Van 12 tot 6. Geef je hier op. Het is de laatste keer dit jaar. 

Geef je hier op: 
https://boekcover.lidwienjansen.nl 

Groet, Lidwien 

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gratis

strategiesessie

Een hekel aan netwerken?
Terwijl je weet dat het belangrijk is…
Boek een gratis strategiesessie en laat geen goud meer liggen in je netwerk.

Talk To Us & We’ll Talk To You!