De taal van verleiding. De taal van het onderbewuste. De taal van effectief zijn.

“Ze hadden geen taart, die moet je van te voren bestellen.”
Ik had onze zoon naar de bakker gestuurd om een taart te halen. Ik bedoelde uiteraard ‘gewoon iets lekkers”, een mokkacaramelvlaai, of een slagroomvlaai, een abrikozenvlaai. 
Mar taart is taart hier. En taart is geen vlaai. 
We wonen in Limburg tenslotte.
Dus kwam zoon met lege handen thuis. 

Als kleuter werd ik naar de bakker gestuurd voor een wit en een half bruin. En ik mocht een bolletje kopen van mijn moeder. Het kostte een dubbeltje, misschien een kwartje.
Heel lang stond ik in de rij, in een overvolle winkel.
Grote mensen voor mij, ik zag alleen maar ruggen.
Eindelijk was ik aan de beurt. 
“Een wit en een half bruin.” 
“En een bolletje”. Fluisterde ik. 
Ik had denk ik ook nog een briefje bij mij waar het op stond. 
In de hanenpoten van mijn moeder. 

De mevrouw achter de toonbank gaf mij een wit brood, en half bruin en een rol beschuit. 
Ik stamelde nog wat dat ik een bolletje wilde, met de beschuit in mijn hand.
“Dit ís Bolletje!”
Toen hield mijn onderhandelingsvaardigheid op, als vier-vijfjarige. 
En gaf ik thuis aan mijn moeder het brood en de rol beschuit. 

Ik kon mij zelf niet beter uitdrukken? 
Ik wilde niet langer de ogen op mij gericht hebben in de overvolle winkel? 
Je denkt zeker dat dat allemaal over is als je ‘groter’ bent?
De communicatiemisverstanden zijn aan de orde van de dag. 
Want waarom we altijd twéé vaatdoekjes hebben liggen op het aanrecht, terwijl ik toch zo vaak gezegd heb dat één echt genoeg is. “Die andere gooi je in de was!”
Waarom de nieuwe stofzuiger niet netjes links in de gangkast staat met de stang precies zo in dat handige gleufje, zie je Lidwien?
“Oh, dat hoor ik nu pas!”

Het leven is één groot misverstand als je niet oppast.
En als je niet heel duidelijk bent, krijg je niet wat je wilt. 
Er zijn van die managementboeken die je uitleggen hoe je dat moet doen. Iets met mindset en belemmerende overtuigingen. Ze staan met rijen van 10 hier in de kast. Allemaal super leerzaam. Maar, één ding zien al die boeken over het hoofd: krijgen wat je wil heeft erg te maken met taal. 
De taal van het onderbewuste. De taal van verleiding. De taal van geld. De taal van geestig zijn. En de taal van effectief zijn. 

Ik heb de taal van verleiding in een copywriterecept gezet. 
Handig als je zaken doet. En je niet met een rol beschuit thuis wil komen. 

Mijn gratis copywriterecept vraag je hier aan: http://lidwienjansen.nl/shakermethode/

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *