De braaftaalmensen mogen thuis blijven

“Groei gaat niet over hoe snel en in hoeveel landen je aanwezig bent. Daar gaat het helemaal niet om. Het gaat erom in hoeveel landen je geld verdient.”

Dit wordt niet gezegd door een of andere managementgoeroe.
Die een bestseller geschreven heeft ofzo.

Niki Plessen heeft het gezegd.
Tot voor vorige week had ik nog nooit van haar gehoord. 
Noem mij gerust wereldvreemd.
Ze is een GTST-soapie geweest, en begon een modebedrijf omdat ze jaloers was op de deelnemers van een programma dat ze presenteerde over mode. Holland’s Best Fashion Designers.

Toen dacht ze “Basta. Ik ga het zelf doen.”
Dat zijn altijd de beste motiveringen.

En nu is ze Modekoningin. Zo heet dat dan in de pers.
Heerlijk woord. Met een geschat vermogen van 24 miljoen. Zelf gedaan. 

Ik zie om mij heen bedrijven die vol trots roepen dat ze  ‘in een of twee jaar in 40 landen zijn geopend!”
Dat klinkt ontzettend goed.

Maar de vraag is: wordt er ook winst gemaakt?
En nog beter: En waar vloeit die winst naartoe?
En hoe lang blijven ze? 
Easy come, easy go. 

Dat heb ik altijd onthouden. En dat kwam niet door de lessen economie op school.
Maar door mijn vader.
Hij werkte bij SHV, de Steenkolen en Handelsvereniging. 
Op kantoor. Hij was handig met cijfers.

Op een dag zaten we aan tafel en vertelde mijn vader dat hij een rondleiding had gehad door de Rotterdamse Haven. Hij was zwaar onder de indruk.

Ik herken dat. Want ben zelf eens enorm verdwaald op de Maasvlakte op weg naar een huisje in Zeeland. Dat ik de Zeeuwse kust heb bereikt mag gerust een wonder heten. 
Het was de tijd van vóór de routeplanners. 
Ik was ook alleen een bureautje gewend.

Mijn vader had uitgeroepen “Wat gebeurt hier veel!”
Of zoiets.
Ik weet het niet meer precies, ik was een jaar of zestien of zeventien. 
Het zal vast een stuk intelligenter geklonken hebben, dat weet ik zeker, want mijn vader was een slimme man.

Maar het antwoord van de directeur was nóg slimmer.
“Het gaat er niet om of er veel gebeurt, Maar of er geld wordt verdiend.”

Nooit vergeten. Ik laat mij niet imponeren door de hoeveelheid actie. 

Er zijn ondernemers die de godsganse dag posten op socials. Met happy clappy foto’s erbij. 
Maar er nada nieste voor terug krijgen.
Wel lekker “bezig” en het “wat-gebeurt er veel-gedoe.” 

Ik heb net een nieuwe klant voor 2020. Een kei van een professional die al drie jaar lang blogs en posts plaatste die niets opleverde. Geschreven door een tekstschrijver waar ze veel geld voor neertelde. 

Maar geen duimpje omhoog bij de blogs. Laat staan interactie. En geen eurootjes meer in het laatje. 

Als je altijd doet wat je hebt gedaan, krijg je wat je altijd hebt gekregen. 

Het kan anders. 
Als je lef hebt tenminste. 

De braaftaalmensen mogen thuis blijven. Alsjeblieft niet. 
Ga vooral door met je gaap-gaap-voordelen-marketing. 

Woensdag 18 november om 10 uur geef ik het webinar ‘meer business met betere copywriting.’ 

Want niet iedereen kan de briefjes neertellen die ik vraag voor de posts. 
Dan is het slim je eigen copywritingskills te verbeteren. 

Zeker met een Keiharde Koronawinter voor de deur. 

Geef je hier op: 
https://schrijfpaleis.lidwienjansen.nl/meer-business-met-betere-copywriting/

Je krijgt het lijstje woorden die verleiden er gratis bij. (en voor niets ook de woorden waarmee je klanten direct de gordijnen injaagt)

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *