Dat is waarom je de Story koopt…

Onze zoon zit op TikTak. Uiteraard. En hij zag een jongen die van zijn vader 20 euro had gekregen als hij een boek zou lezen over hoe je een business opbouwt. 
De jongen was miljonair op zijn zestiende geworden. 
Of hij dat ook mocht?

Slimme gast. 

We denken erover hem nu Napoleon Hill (Think and Grow Rich) of Jim Rohn te lezen te geven.
In het Engels. Want dankzij het gamen is zijn Engels meer dan goed. 

Ik zeg het niet om op te scheppen (nou goed, een beetje dan), maar omdat je dat soort boeken niet op school te lezen krijgt.
Pas tien jaar geleden leerde ik Napoleon Hill kennen, toen ik in een Amerikaanse verkooporganisatie terecht kwam. 

Het waren eye-openers! Mijn god, wat had ik zitten slapen. 
Waarom had niemand mij dat verteld? 
Voor ons boek over stoppen met roken heb ik zelfs de directeur van de Napoleon Hill Foundation nog geïnterviewd. Ik was zó gefascineerd! Ik moést de man spreken.
Het originele werk waarop Think and Grow Rich is gebaseerd, dus de échte info van Hill, hebben we uiteraard ook gekocht. Wij wilden alles, de hele enchilada! 

Jim Rohn, mijn andere goeroe, had het ook over fascinatie. Dat gaat verder dan know, like, trust. Ook belangrijk. Maar in een wereld die overspoeld wordt door marketingboodschappen, willen mensen fascinatie. 

“Fascination is one step beyond interest. 
Interested people want to know IF it works.
Fascinated people want to know HOW it works.”

Vrijdag geven Maarten en ik een presentatie voor een stuk of 60 ondernemers. Over zijn bedrijf waar ik co-founder van ben. Heel spannend. 
We hebben nu al wat discussie wat we gaan vertellen en hoe. 

Daarbij is er een klein puntje dat Maarten pas op stoom komt na zes uur ‘s avonds. 
En ik tussen het koken door de verhaallijn moet gaan bespreken. 
“Lidwien, wat vind je ervan?” roept-ie dan terwijl ik de uien snij en de broccoli in de pan smijt.

Het is eigenlijk heel simpel. Ik hoef alleen maar te zeggen dat we het verhaal áchter het verhaal moeten vertellen. En dat Maarten dan de logica mag doen. 
Dan krijgen we weer een fijne discussie wat nu het belangrijkste is….

Maar het verhaal áchter het verhaal. 
Mensen gefascineerd laten raken. 
Dat gaat verder dan know, like, trust. 

Dáárom lees je de Story bij de tandarts. 
Geef het maar toe. 
Ja de Volkskrant ligt er misschien ook wel. Of  keurige Flow Magazine. 
Maar het geheime reisje van Maxima naar haar moeder, tja, dat is je nieuwsgierige mind. 
Je leest het toch nergens anders dan nu, daar in die wachtkamer.
Je besteedt er toch geen geld aan, nú is je kans daar bij die tandarts.
Dus je pakt de Story op. Wat kan jou het schelen? 

Dat is ook waarom het hondje van Gordon het uitstekend doet op Instagram. 
De pup heeft zijn eigen kanaal en heeft na een dag al 30.000 volgers. 
Amusement! Zonder amusement kom je nergens meer. 

Nu wil ik niet dat je allerlei crap de wereld in gaat brengen. Maar wel dat je je realiseert dat verhalen werken. Verhalen achter verhalen. 
Niet het oppervlakkige verhaal. 

Daar zijn manieren voor. Methoden. Ik heb ze van Jim Rohn, van Napoleon Hill en allerlei Amerikaanse dominees die weten hoe ze een kerk vol krijgen met 20.000 mensen. 
En ik heb ze van mijn Nederlandse leermeester, Aartjan van Erkel die in Nederland voor mij een eyeopener was en mij mijn eigen stemgeluid liet ontdekken. 

Dat vertel ik ook op mijn site over mijn nieuwe Copywriteprogramma waarmee ik half februari online ga. Al mijn kennis heb ik gegoten in het programma. Van Hill tot Van Erkel.

Het eerste Copywriterecept is gratis. 
Vraag het hier aan: info@ lidwienjansen.nl

Ik ga straks even met Maarten het verhaal voorbereiden voor vrijdag.
Ik gooi er geen Gordonpuppie in, maar wel een varkentje. 
Maarten wil nog niet. Maar wedden dat het varkentje erin komt?

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *