Check dit dan hé! Dat is echt kicken!

Geen vaasje staat anders. En geen schilderijtje is verhangen. 
De deelnemers aan ‘kijken zonder kopen’ blijken na een half jaar alles in dezelfde staat te hebben als waar de styliste het heeft achtergelaten. 

Het is verbazingwekkend. Een makelaar koopt een huis voor je, al je spaargeld gaat erin, en je legt je vast voor een 30-jarige hypotheek ofzo. Zonder dat je iets te zeggen hebt. 

Ik kijk. Omdat ik net als jij een amusementskonijn ben. 
Ik maak mij druk over de wereld, maar zapp graag een weg naar domme programma’s. 

Elke huis wat eruit komt rollen is hetzelfde. Een visgraatvloer, zwarte stalen deuren (of nepperds) en een open keuken met kookeiland.

Het thema groen wordt door de styliste soms heel serieus genomen. Met veel planten in de badkamer voor het Ibizagevoel. Als dat niet lukt wordt het met een houten badmeubel goddank ook heel gezellig. 

De nieuwe bewoners komen na een paar maanden zonder kijken, binnen. En zijn uitzinnig.
“Check dit dan hé!Dat is echt kicken! 

Een huis uit een showroom. Alsof je een pizza bestelt. 
De kandidaten staan te trappelen voor het nieuwe seizoen. Wie wil nu niet een gammel oud huis opgeknapt zien, zonder dat je er een sikkepit voor hoeft te doen?

Mensen willen allemaal hetzelfde. 
Vroeger hadden mijn ouders oranje bruin psychedelisch behang.
En een bruinhouten eiken open keuken. De stalen Raymond Loewy keuken werd er vakkundig uitgesloopt en heeft jarenlang dienst gedaan in de schuur.
Je betaalt er nu de hoofdprijs voor. 

Ik had een vriendinnetje wiens vader bij een reclamebureau werkte. Ze hadden alles wit en een zitkuil. Superhippe ouders. Een zitkuil. Het hele huis doorbroken. 
Jan des Bouvrie, voordat ik überhaupt van de man gehoord had.

Ik was zwaar onder de indruk. Durfde niet op het crème tapijt een stap te zetten. Spelen deden we er niet. Bang dat ik de cola omgooide op de witte bank.
De moeder lag met hoofdpijn op de bank. Zoals in Amerikaanse films. 
Later waren ze gescheiden. En kwam ik er achter dat het interieur niet de hoogstindividuele expressie is van een creatief persoon. 
Maar gewoon mode. 

Zoals nu de visgraatvloer en de zwart stalen deur de trend is. 

Jij doet als ondernemer ook hetzelfde als je collega. 
“Ik ga een website bouwen, ik wil eigenlijk dat wat collega de Bruin ook heeft. Die heeft zo’n mooie.”
Het werkt niet. Je onderscheidt je niet. 

In mijn mailbox is het een soort ‘kijken zonder kopen’ gebeuren. 
Ik ben geabonneerd op veel nieuwsbrieven. Allemaal hetzelfde. (Behalve die van Trump en Biden. Die mailden overigens meerdere keren per dag.) 

Maar de Nederlandse ondernemers in mijn mailbox zijn vaak bloedsaai. 
Eén had het over zijn groeicurves. Uiteraard met de titel ‘nieuwsbrief november’. 
Die curves waren stijgend. Zijn financiële dan.
Waarom dat voor mij interessant is, Joost mag het weten. 
Ik ben blij voor hem, hij heeft een fantastische product. Iets revolutionairs, jammer dat hij er zo saai over schrijft. 

Soms zijn er ondernemers die denken,”ja ik wil het anders.”Ik wil meer omzet. Meer onderscheidingskracht. 
Die hebben ontdekt dat ze dezelfde zitkuil hebben als die andere hippe ondernemer. 

Die huren mij in. Betalen daar een flinke prijs voor. 
Niet iedere ondernemer kan dat betalen. Je zou wel willen…

Maar je wilt wel nieuwsbrieven die 10x zo vaak gelezen worden. 
Nieuwsbrieven waarvan de concurrent denkt “doe mij er zo een!”  
Net als in kijken zonder kopen. 

Luister dan mee. Woensdag. 

Ik laat je de eeuwige wetten van psychologische verleiding zien. 
Want modes kunnen veranderen. 
Aan de wetten van de psychologische verleiding is niets veranderd.
We hebben ze wel beter weten te duiden. De wetenschap is daar heel nuttig in geweest. 
Best slim om daarvan gebruik te maken. Voor je scripts. Je blogs. Je website. Je mails. En alle andere woorden die je gebruikt om van leads klanten te maken. 

Zeker nu er een Keiharde Koronawinter voor de deur staat.
En het meer dan fijn is als je mandje met beukenootjes gevuld is. 

https://schrijfpaleis.lidwienjansen.nl/meer-business-met-betere-copywriting/

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *