10.000 rookworsten en wat je daarmee doet.

De filiaalmanager van de Hema op de Amsterdamse Nieuwendijk had er per ongeluk een nulletje te veel achter gezet. Daarom kreeg hij 10.000 worsten aangeleverd in plaats van de 1000. Hij verwarmde ze en ging ze aan de deur verkopen. 
Voilà, de geboorte van hét succesnummer van de Hema. 
Op het hoogtepunt verkocht de HEMA er 30.000 per dag. 

De intrede van de categorymanagers zo midden jaren negentig, was het begin van het einde. 
De Hema heeft nu 300 miljoen schuld. 

Zondag was het overigens nog €800 miljoen. 
In een paar dagen 500 miljoen er af. Tja, dat zijn voor mij nog steeds de raadselen van de investeerderswereld. Ik wou dat Maarten dat kon, dat toveren met geld. 

De Hema ken ik nog uit de tijd dat het winstgevend was.
Ik verkocht er als zestienjarige op zaterdag drop en noten in het filiaal in Amstelveen. 
Ik heb het er welgeteld drie maanden uitgehouden. 
De daadkrachtige manager, een man in pak en stropdas, die had je toen nog, zag dat ik te veel afwoog.  “Als je bij elk half pond tien gram meer afweegt, komen we aan het eind van de dag een kilo tekort!” 

Ik begrijp wel waarom de Hema toen winst maakte. 
Dit soort types zijn er niet meer. 
Vervangen door categorymanagers. Beleidsmakers. Notitieschrijvers. 
Toen ik de volgende zaterdag met een kraampje bij een open deur moest staan en ik het durfde te zeggen dat ik erg op de tocht stond, brieste hij  dat ik “dan maar een warme lange onderbroek aan moest doen.”

Je begrijpt, ik ging weg. En snel ook. 
Zestien. Ik maakte promotie en ging naar AH. Aardige jongens. Vooral die van school die de vakken vulde….:) 
En ging daarna naar de leukste boekhandel van Amstelveen. 
Hilarische klanten kwamen daar, vooral de BN’ers en acteurs, die toen ook al aandachtsgeil waren. 

Filiaalmanagers mogen veranderen, sommige zaken blijven altijd hetzelfde. 

Nooit tevreden zijn met de status quo en ondertussen genieten. Dát is de levenskunst.
De ideale situatie zal nooit bereikt worden, vrees ik. 

Maar als zelfstandig ondernemer is dat wel je doel. 
Beter zijn dan de rest. Je kop boven het maaiveld uitsteken. Je onderscheiden. 
Met een boek misschien wel. 
En lekker daadkrachtig te werk gaan. Zoals de filiaalmanager die plots met 10.000 rookworsten in zijn maag zat. 

Als je een boek schrijft, is dat de ultieme nachtmerrie. 
10.000 boeken of een variatie daarvan, opgestapeld in je garage, dat wil je niet. Sterker nog, verder dan 100 exemplaren verkopen (of weggeven) aan familie en vrienden kom je niet. 

Kijk, daar focus ik nu op in mijn online programma. Dat als je met een boek aan de gang gaat, dat idee dat al zooooo lang in je hoofd zit, je niet met die stapels boeken blijft zitten. 

Ik heb een ebookje gemaakt. Hoe je voorkomt dat je gang vol komt te staan met dozen boeken die je geschreven hebt. Je kunt het hier downloaden. Gratis. 

En onderneem nog eens een tripje naar de Hema vandaag. Vraag of ze lange onderbroeken hebben. Of koop desnoods een notitieboekje. Ze hebben heel leuke betaalbare. Dat hebben die categorymanagers heel goed gezien. 

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gratis

strategiesessie

Een hekel aan netwerken?
Terwijl je weet dat het belangrijk is…
Boek een gratis strategiesessie en laat geen goud meer liggen in je netwerk.

Talk To Us & We’ll Talk To You!